VIGGOS SÄKERHETSTÄNK

Med VIGGO har vi lagt in ordet säkerhet från första penndraget till hur vi tänkt vad gäller planering, skrovkoncept, funktioner och val av utrustning. Säkerhet är väldigt viktigt när man befinner sig på havet, och då inte bara under gång. För att båten ska kännas trygg i alla situationer har vi lagt stort fokus på användarvänlighet. Det återspeglas i allt från elsystemets specifikation till däckets och förarmiljöns utformning. Nedan finner ni ett axplock av egenskaper som gör Viggo till en av marknadens säkraste båtar.

  • Blackout Film är monterad på instrumentpanel och reglagekonsol. För att ytterligare minska reflexer vid körning i sol och mörker
  • Invändigt är det en slitstark och halkmönstrad durk av aluminium, på övriga gång och sittytor är det monterat TBS original (gummiduk med halkskydd), för att ge en trygg förflyttning i hela båten.
  • Elsystemet är försett med ett underhållsfritt AGM batteri samt en batterivakt (gör att vi inte behöver ha 2 st batterier, därmed minskar vikten och man får ett enklare underhåll) för att undvika problem med att batteriet är urdraget, med startproblem som följd. Om man glömmer radio, plotter m.m. så ser batterivakten till att du kommer hem från ön. Alla kablar är förtennade för att minimera fuktproblem i elsystemet. Huvudbrytaren är placerad i aktersoffan, men med en fjärrbrytare vid förarplatsen för att man enkelt ska kunna slå på och av strömmen utan att lyfta på sofflocket. Elsystemet med brytare är av märket ”Blue Sea” med 10 års garanti på produkten.
  • Skrovet är försett med flytkraft (>2m3), för att båten ska flyta även vattenfylld, flytpåsarna bidrar till att minska vågljud och sänka hela ljudnivån i båten.
  • Kraftiga svetsade pollare ger trygg förtöjning.
  • Svetsade räcken och flera handtag ger säkerhet ombord.
  • Limmade härdade rutor, ger styrka och skydd till överbyggnaden, sidorutor med toning, frontrutor i klart glas för säker sikt vid dåligt väder.
  • Snabblänsande durk, som ger båten automatisk länsning vid regnväder. Dessutom säkerhet enligt CE-direktivet vid körning i grov sjö och hårt väder. Länsöppningarna på X8an har vi försett med självstängande lock på akterspegeln, för att förhindra att vatten kommer in på durken när man t.ex. backar, från insidan har vi skydd så inte gäddan, båtshaken eller läsken försvinner.
  • Gasfjädrar på alla luckor gör att man minskar risken för att få fingrar i kläm och gör att man kan öppna stuvluckor när dynorna sitter på så att man kan använda båda händerna för att plocka i eller ur saker.
  • Kapellet på X8an har anpassats för att kunna användas i höga farter, utan att för den skull påverka båtens goda egenskaper. Kapellet är enkelt att sätta upp och ta ner tack vare skjutbara rörbågar. Vi har utvecklat ett kapellgarage för smart förvaring så kapellet inte är något hinder vid soffan eller motorbrunnen.
  • C8an har en relativt låg hytt för att ge låg tyngdpunkt & därigenom bättre sjöegenskaper, frontrutorna lutar lite föröver för att minska solreflexer & därigenom ge bättre sikt.

 

VIGGOS UNIKA SKROV

En av båtens viktigaste delar är givetvis skrovet. Det är utvecklat utifrån många års erfarenhet av samspelet mellan funktion och fart. Ett modernt skrov måste vara anpassat för dagens stora utombordare och högre marschfarter. Båten skall ligga stabilt och kännas trygg för sin förare i alla typer av vatten och fartområden. Här nedan presenterar vi i punktform varför VIGGO har just dessa viktiga egenskaper.

  • Skrovet har ett stort längd/bredd förhållande för att ge riktigt bra sjöegenskaper med en inte alltför bred åkyta vid körning i vågor.
  • 24 graders bottenvinkel i aktern, för att ge båten mjuk gång i vågor och stabilitet vid högre farter.
  • Urtag i botten akterut, för att ge båten ett bättre gångläge i högre farter. Viktigt att tillägga är att skrovet har full vattenlinjelängd när man kör i något lägre farter i t.ex. vågor. Lång vattenlinje ger båten lugnare egenskaper.
  • Steglisterna har fått en speciell utformning för att ge mycket bra lyft och båten får därmed mindre våt yta och en tryggare gång.
  • Högre fribord, för att ge säkrare invändig höjd samt ger möjlighet att designa en överbyggnad som är lägre och sportigare.
  • Slaget är upplyft ordentligt i förskeppet, slaglinjen bildar en S-kurva när man ser den från sidan. Det ger båten ett vasst förskepp, för att klyva den krabba skärgårdssjön men med stor volymökning högt upp, ovanför slaget, för att man ska få större bärighet/komfort vid körning i högre sjö och dyning.
  • Båten har trimplan som standard, för att man ska kunna köra aktivt i humpfartsområdet (8– 20knop), samt kompensera för sidvind, förskjuten last men även för användande vid aktiv körning i motsjö. Som option kan man även få trimplansmanöver på spakar vid ratten. Trimplanens position indikeras tydligt på instrumentpanelen.
  • Aluminiumskrovet och den bärande strukturen innanför, är av högsta klass, med avseende på materialval och detaljutförande. Detta för att få ett skrov som håller för hård körning, samt en optimerad och låg tyngdpunkt (låg tyngdpunkt gör båten säkrare och enklare att hantera) med minimal vikt.
  • Botten är målad med ett 3-skiktssystem från International, för aluminium. Det ger bra skydd mot beväxning och dessutom ett skydd mot eventuell korrosion.
  • I aktern är skrovet försett med 2 st zink-anoder, för att ytterligare skydda mot eventuell korrosion.

 

VIGGOS ERGONOMI OCH FÖRARMILJÖ

En annan viktig del när det gäller egenskaper och trygghet är att förarmiljön är genomtänkt. Här har vi alla reglage och instrument inom räckhåll vid sittande. Man behöver inte resa på sig för att exempelvis komma åt funktioner på navigationen som är placerad för full synbarhet utan störande reflexer. Utöver detta så får Ni 3M Blackout film på fronten av pulpeten och armstödet som tar bort alla reflexer. Det ger föraren möjlighet att med full kontroll fokusera på körning och utnyttja båtens alla goda egenskaper.

  • Förarplatsen har en omsorgsfullt designad instrumentpanel, med vinklade sidoytor för bättre kontroll av instrument och brytare.
  • Plottern är centrerad framför föraren, för snabb överblick av sjökort/radar m.m. och är placerad inom armavstånd från föraren, för att snabbt kunna användas i alla situationer under aktiv körning. Man ska inte behöva sträcka sig långt för att nå de viktigaste funktionerna. Fokus ska alltid ligga på omgivningen och körningen.
  • Vi har valt att göra en reglagekonsol för motorreglaget, för att ge en perfekt ergonomisk placering med rätt vinkel på reglaget.
  • Fotgas kommer vi att erbjuda som tillval, för att ytterligare förbättra ergonomi och säkerhet. Tack vare att föraren då kan ha båda händerna på ratten, dessutom kör man då motorns powertrim på spak på ratten vilket innebär full kontroll på motor och styrning.
  • Brytarna för t.ex. torkare och lanternor är av en typ som gör att det är mycket lätt att att under alla förhållanden slå på och av utan att av misstag slå på flera brytare på en gång.
  • Som tillval kan vi erbjuda ett riktigt fjädrande och oljedämpande stativ, som då naturligtvis ger ytterligare bättre och säkrare åkkomfort.
  • Justerbara fotstöd, för att få ett riktigt bra stöd och bästa körställning.
  • Både förar- och passagerarstol har en modern design med skenor. Ni kan då justera stolen i längdled, för att anpassa sittställningen.
  • Platsen för navigatören har ett stort handskfack som fungerar som kartbord. Navigatörplatsen har räcke att hålla sig i om det behövs.

Boka en provkörning

Våra båtar upplevs bäst på vattnet! Viggos båtar erbjuder unik prestanda och är designade för att vara lätta att hantera för hela familjen. Vi ser fram emot att bjuda dig som är intresserad av att köpa en ny båt på en helt oförglömlig upplevelse på havet.

Boka din provkörning redan idag då vi har hög belastning under högsäsongen.

Välkommen ombord!

 

Boka en provkörning

Kontakta oss


VIGGO BOATS
ADRESS, 742 43, ÖREGRUND SWEDEN
0173-16820
sales@viggoboats.se
service@viggoboats.se

Viggos nyhetsbrev

Boka en provkörning

Kontakta oss

Intresseanmälan